در این مقاله از آموزشگاه حرف آموزان نحوه تشخیص خودرو اتاق تعویض آموزش داده شده است.

با مطالعه این مقاله شما با روشهای تخشیص خودرو اتاق تعویض آشنا خواهید شد.

تشخیص خودرو اتاق تعویض

اتاق تعویض خودرو در واقع یعنی تعویض شدن کابین خودرو به صورت کامل است. هنگامی که خودرو تصادف می کند در صورتی که تصادف شدید باشد. یا ضربه سنگینی وارد بدنه خودرو شود که باعث آسیب شدید اتاق خودرو شود. در صورتی که امکان ترمیم بدنه خودرو نباشد یا با انجام ترمیم خودرو ایمنی لازم را نداشته باشد ، باید اتاق خودرو تعویض شود. دو نوع تعویض اتاق ماشین وجود دارد ؛ نوع اول تعویض اتاق قانونی و نوع دوم تعویض اتاق غیرقانونی. البته باید گفت اتاق ماشین را به راحتی نمی توان تعویض کرد و حتما باید قبل از انجام اینکار از مراجع قانونی مجوز رسمی گرفت. نکته دیگر این است که تعویض اتاق خودرو از لحاظ اقتصادی امری به صرفه نیست.

دلایل تعویض شدن اتاق ماشین

ماشین ها در حوادث رانندگی دچار آسیب و صدمه های شدیدی می شوند به طوری که این ماشین ها قابل استفاده نمی باشند. تصادفاتی که باعث چپ شدن ماشین می شود ، تصادفات رخ به رخ و تصادف با خودرو های سنگین از این دست تصادفات است. بیشتر اوقات قسمت های حساس بدنه خودرو ، ستون ماشین یا شاسی ماشین آسیب می بیند. از آنجایی که حضور همچین ماشینی در جاده هم برای سرنشینان و هم سایر ماشین ها خطرناک است و حتی روی کیفیت رانندگی برای راننده اثر می گذارد. در این صورت هست که ما می توانیم اتاق خودرو را تعویض کنیم. گاهی وقت ها هم اتاق سالم است اما شاسی آن صدمه دیده که می توانیم اتاق ماشین رو روی شاسی دیگری قرار داد. در کارشناسی ماشین معمولا تشخیص تعویضی بودن اتاق ماشین سخت است.

مراحل قانونی تعویض اتاق ماشین

یکی از سوال هایی که ما همیشه با آن مواجه هستیم این است که ، مراحل تعویض اتاق خودرو چیست؟
مراحل قانونی به منظور تعویض کردن اتاق خودرو شامل گرفتن مجوز تعویض اتاق – مراجعه به مراکز راهنمایی و رانندگی – بررسی ماشین توسط افسر راهنمایی رانندگی – ثبت ماشین در مرکز سوابق خودرو – تایید کارشناس خودرو برای تعویض اتاق ماشین – مراجعه مجدد به مرکز راهنمایی و رانندگی جهت تایید اتاق تعویض شده.

باید بدانید انجام مراحل قانونی زمان بر است اما هزینه چندانی ندارد. ولی در زمان اجرای تعویض اتاق هزینه اصلی تعیین می شود. تهیه و تعویض اتاق کاری بسیار پر هزینه است که در نهایت کیفیت اجرای اتاق تعویض با کیفیت ساخت خودرو در کارخانه قابل قیاس نیست. در زمان ساخت خودرو در کارخانه استانداردهای زیادی رعایت می شود که در زمان تعویض کابین خودرو این استانداردها رعایت نمی شود. در واقع یک راننده خوب با راندن خودرو به راحتی این تفاوت را حس خواهد کرد.

تعویض غیرقانونی اتاق خودرو

به دلایل افت کیفیت ، ایمنی و قیمت زیاد ناشی از تعویض اتاق خودرو برخی از افراد روش قانونی را پیش نمی گیرند. در اصل این افراد برای تعویض اتاق خودرو اقدام می‌کنند بدون آنکه اقدامات لازم قانونی را انجام دهند. در این موارد تایید کارشناس و افسر راهنمایی و رانندگی وجود ندارد. در واقع تعویض اتاق در این موارد بسیار خطرناک است. افرادی که این کار را انجام می دهند معمولا با دستکاری کد شاسی و راههای تشخیص اتاق تعویض شده سعی در پنهان کردن اقدامات خود می کنند. در نتیجه این اقدام خریدار بدون اطلاع از ایرادات خودرو اقدام به خرید و ضرر مالی و حتی جانی برای ایشان می شود.

امروزه دستگاه قضایی و نیروی انتظامی برخورد شدیدی با افرادی که به صورت غیرقانونی اقدام به تعویض اتاق اتومبیل می کنند ، انجام می دهد. بنابراین پیش از خرید خودرو بررسی اتاق و کابین ماشین بسیار مهم است. راهکارهایی برای تشخیص اتاق تعویض شده ماشین وجود دارد اما اگر معلومات کمی در این زمینه دارید حتما از خدمات کارشناسی خودرو استفاده کنید.

راه هایی برای تشخیص ماشین اتاق تعویضی

همانطور که گفته شد بهتر است در زمان خرید خودرو از کارشناس جهت بررسی معایب خودرو کمک گرفت. اما شما هم می توانید قبل از خرید خودرو از طریق روشهایی برای تشخیص اتومبیل اتاق تعویض شده استفاده کنید.

1_ قابل اطمینان مثل شماره شاسی

یکی از بهترین روش های تشخیص تعویض شدگی اتاق ، بررسی کد شاسی است. شماره بدنه یا کد شاسی در کارخانه خودروسازی روی بدنه خودرو حک می‌شود این شماره با شماره‌ای که پس از تعویض اتاق روی بدنه خودرو حک می شود متفاوت است. دستکوب حک کردن شماره شاسی بدنه خودرو امکان پذیر است اما کیفیت اجرای آن با شماره بدنه حک شده در کارخانه متفاوت و قابل تشخیص است. همچنین در هر خودرو پلاکی فلزی وجود دارد که شماره شاسی روی آن حک شده است. بنابراین اگر بدانید این شماره در کدام نقطه از خودرو حک شده ، می‌توانید اصلالت اتاق خودرو را تشخیص دهید. در بیشتر مواقع هم امکان این وجود ندارد که شماره شاسی مشابه فابریک کارخانه حک شود.

2_ بررسی شاسی و کف خودرو

اتاق خودرو بروی شاسی نصب می شود. می توان با بررسی شاسی ، لاستیک ها و پیچ های بکار رفته این کار را انجام داد. زمانی که شاسی ماشین ضربه بخورد ، خط و خش و رنگ رفتگی روی آن بوجود می آید. بمنظور جلوگیری از تشخیص تعویض شدگی اتاق یا تغییر شاسی ماشین آن را رنگ می کنند. یا جای پیچ های آن را تغییر می دهند که نشانه این است که اتاق ماشین تعویض شده است.

3_ رنگ خودرو همیشه قابل اثبات است

از طریق رنگ بدنه ماشین هم می توان تشخیص داد اتاق تعویض شده است یا خیر. چون رنگ خودرو فابریک با رنگ های کارگاهی کاملا متفاوت است. رنگ در داخل کارخانه به صورت حوضچه ای هست و با فرو بردن ماشین در حوضچه رنگ آمیزی انجام می شود. سپس خودرو داخل کوره رفته و در دمای بالا رنگ خشک می شود. همچنین نوارهای اطراف دور خودرو هم میتواند تعویض شدگی اتاق ماشین را مشخص کند. به این صورت که نوارهایی که درکارخانه بر روی ماشین وصل می شوند یه صورت پرسی است که بعد از تعویض کابین خودرو امکان پرس کردن این نوارها وجود ندارد.

معایب تعویض اتاق ماشین

  • افت کیفیت ماشین
  • افت ایمنی ماشین
  • افت شدید قیمت ماشین به ویژه ماشین های خارجی
  • فروش سخت ماشین اتاق تعویضی
  • فروش خودرو اتاق تعویض شده به صورت غیرقانونی پیگیری قضایی دارد
  • تمام وسایل تعویض اتاق به صورت استوک است

افت قیمت برای ماشین اتاق تعویض از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که صاحبان این خودروها تجربه می‌کنند. یکی از دلایلی که بسیاری از افراد تصادفی بودن خودرو را در هنگام فروش پنهان می‌کنند همین موضوع است. خودرویی که اتاقش تعویض شده کارایی و کیفیت سابق را ندارد. مهمتر از همه ایمنی بسیار کمی دارد. بدیهی است که قطعات جدید و مونتاژ شدن آنها در کنار هم به کیفیت زمان ساخت خودرو در کارخانه نیست.

تجهیزات تازه‌ای که در خودرو به‌کار گرفته شده و کیفیت پایین عملیات بازسازی خودرو است که باعث کاهش ایمنی خودرو می‌شود. به همین دلایل افت قیمت ماشین اتاق تعویض بسیار بالاست. خودرویی که اتاقش تغییر می‌کند بیش از ۶۰درصد افت قیمت نسبت به مدل سالم پیدا خواهد کرد.

پیشنهاد ویژه

حتما در زمان خرید خودرو به شرایطی مانند چپی بودن ، اتاق تعویض و شاسی خوردگی بیشتر دقت کنید. در صورت قانونی بودن در برگ سبز خودرو تعویض شدن اتاق درج می شود. اما در صورت غیرقانونی بودن تشخیص آن با روش های بالا ممکن است. عدم توجه به این مسائل باعث ضرر مالی بسیار ، عدم امکان فروش خودرو و نیز موجب پیگرد قضایی نیز خواهد داشت.

افرادی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در زمینه معاملات خودرو و کارشناسی خودرو علاقه مند هستند پیشنهاد ما شرکت در دوره تخصصی کارشناسی خودرو است. شما عزیزان می تواند با شرکت در فقط یک کلاس کارشناسی خودرو در زمینه کارشناسی رنگ ، بدنه ، فنی و موتور خودرو اطلاعات کاملی دریافت نمایید. آموزش کارشناسی اصولی بدون دستگاه و همچنین آموزش کارشناسی عملی با دستگاه ضخامت سنج و تستر آهنربایی در طول دوره آموزشی کارشناسی اتومبیل به شما امکان ورود به بازار کار را خواهد داد. در کلاس کارشناسی تشخیص رنگ همچنین تشخیص اصالت اتاق ماشین ، شاسی خوردگی ، قطعات تعویضی و استوک ، رنگ ، آبرنگ و بتونه شدگی بدنه خودرو آموزش داده می شود. همچنین آموزش تخصصی دستگاه دیاگ ، تشخیص کیلومتر واقعی خودرو و تست های فنی نیز در طول کلاس آموزش داده خواهد شد. به منظور اطلاع از زمان برگزاری کلاس و سایر مزایای کلاسهای آموزشگاه حرفه آموزان می توانید کلمه تماس با ما را کلیک نمایید.

آخرین دیدگاه و 1 دیدگاه دیگر نیاز به تایید دارند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.