در مقاله فوق توضیح کاملی از مکان و محل شماره شاسی خودرو ارائه شده است.

می توانید با مطالعه مقاله مد نظر از محل شماره شاسی ( کد شاسی ) انواع خودرو خارجی و ایرانی مطلع شوید.

شماره شاسی خودرو

شماره شاسی خودرو چیست؟ VIN (vehicle identification Number) یا شماره شناسایی خودرو که اصطلاحا به آن شماره شاسی هم گفته می شود. کدی ۱۷ رقمی است که از اعداد و حروف تشکیل شده و برای شناسایی خودرو استفاده می شود. شماره شناسایی خودرو یا وی آی ان در واقع شماره شناسنامه ، اثر انگشت یا کد ملی خودرو است و با استفاده از این کد که ترکیبی از کدهای مختلف است میتوان اطلاعاتی زیادی در مورد خودرو مورد نظر به دست آورد.

این کد برای هر خودرو منحصر به فرد است و امکان اینکه دو خودرو کد شناسایی یا VIN یکسان داشته باشند وجود ندارد. شماره شاسی حاوی اطلاعاتی مانند امکانات خودرو ، مشخصات خودرو ، مشخصات کارخانه سازنده ، کشور سازنده خودرو ، محل تولید خودرو ، سال ساخت ، مدل ماشین ، مشخصات موتور و غیره است. کد شاسی ( VIN ) شامل اطلاعات زیر می باشد:

  1. مشخصات خودرو
  2. کشور تولید کننده خودرو
  3. محل تولید خودرو
  4. سال تولید اتومبیل
  5. مدل خودرو
  6. مشخصات شرکت سازنده خودرو
  7. مشخصات موتور اتومبیل

زمان تولید خودرو در کارخانه شماره شاسی معمولا در جایی حک می شود که بصورت یکپارچه با بدنه خودرو و غیرقابل جداسازی باشد. برای تایید اصالت خودرو باید شماره شاسی درج شده در سند کارخانه و برگ سبز خودرو را مطابقت دهیم. البته مطابق بودن شماره شاسی موجود در سند خودرو با آنچه بر روی خودرو است دال بر اصالت خودرو نیست. ممکن است شماره شاسی دستکوب باشد. پیش از امضا قرارداد خرید خودرو حتما شماره شاسی بدنه را بررسی نمایید. بررسی اصالت شماره شاسی خودرو تنها از عهده یک کارشناس ماشین خبره بر می آید.