در این مقاله به صورت تجربی و علمی روشهای تشخیص ماشین چپی به صورت کامل معرفی میشود.

شما می توانید با مطالعه مطالب تشخیص ماشین چپی ، راه های کامل تشخیص تصادفات را آموزش ببینید.

تشخیص ماشین چپی

در زمان خرید خودرو همواره انتخاب بین خودرو صفر و خودرو دست دوم است. عده ای علاقه به خودرو صفر دارند. اما عده ای به دلایل مختلف همواره در بازار خودرو دست دوم به دنبال خرید خودرو هستند. خرید خودرو دست دوم بصرفه است ، مخصوصا برای افرادی که سرمایه کافی برای خرید خودرو صفر ندارند. اما افرادی که اطلاعات کمی در زمینه خودرو دارند همیشه نگران خرید خودرو تصادفی به جای خودرو سالم هستند. بهترین انتخاب در این زمان استفاده از کارشناسی خودرو در زمان خرید است.

مسائل زیادی در زمان خرید خودرو مطرح است. تصادفاتی که ترمیم شده یا ایراداتی که ممکن است در زمان خرید خودرو دست دوم مورد توجه قرار نگیرد. برخی از تصادفات آسیب های جبران ناپذیری وارد کرده و امنیت خودرو را از بین می برد. برخی از این تصادفات به قدری شدید است که باعث فک پلاک خودرو می شود. برخی نیز به دلیل قانونی مانع از تعویض پلاک خودرو می شود. یکی از این موارد چپ شدگی خودرو ( ماشین چپی ) است.

از دیگر مشکلات خرید خودرو محاسبه قیمت خودرو کارکرده است. تعیین قیمت خودرو کارکرده کار سختی است زیرا به عوامل زیادی بستگی دارد. خودرو چپی به دلیل ضعیف شدن ستون و سقف خودرو از لحاظ ایمنی برای سرنشینان بسیار خطرناک است. خرید همچین خودرویی نه تنها شما و خانواده تان را در معرض خطر قرار میدهد بلکه باعث هدر رفت سرمایه شما می شود. برای تشخیص ماشین چپی راهکارهایی وجود دارد که می توانید از طریق آن به بررسی خودرو بپردازید. در این مقاله به طور کامل روش ها و راهکارهای تشخیص خودرو چپی آموزش داده می شود.

۱. بازدید سقف ماشین

یکی از نشانه های اصلی تشخیص ماشین چپی سقف خودرو است. معمولا بر اثر چپ شدن ماشین سقف خسارت می بینید. بدلیل آنکه سقف ماشین که به صورت پوسته ای فلزی است با زمین برخورد کرده و براحتی دچار آسیب دیدگی می شود. بنابراین مهم‌ترین نشانه ماشین چپی سقف آن است. اگر شکل سقف ماشین تغییر کرده ، شیب دار شده یا آثار ضربه مانند ناهمواری و فرورفتگی روی سقف دیده می شود. همچنین می تواند سقف به صورت کامل تعویض شود که در این صورت اثاری روی سقف دیده نمی شود. برای تشخیص تعویضی بودن سقف باید اطلاعات و مهارت کارشناسی خودرو داشته باشید. البته توجه به این نکته نیز ضروری است ، اثاری که در متن بالا گفته شد به تنهایی نشانه چپی بودن ماشین نیست. بلکه احتمال چپی بودن ماشین را افزایش می دهد. بررسی سایر قسمت های ماشین می تواند به ما در این زمینه کمک کند.

2. بازدید شاسی ماشین

در هنگام چپ کردن ماشین شاسی تحت فشار زیادی قرار می گیرد. این فشار زیاد باعث می شود شاسی ها از حالت طبیعی خود خارج شوند. بنابراین خودرو چپی نیاز به ترمیم شاسی دارد. خط و خش ، خراش ، ضرب دیدگی در لبه ها ، یک دست نبودن سطح رنگ و مخصوصا خال جوش از جمله مواردی است که نشانه ترمیم شاسی خودرو است. از طریق بازدید شاسی و یا رانندگی با خودرو می توانید به آسیب شاسی ها پی ببرید. برای تشخیص شاسی خوردگی و تعیین تصادفات نیاز است اطلاعات و مهارت کارشناسی خودرو داشته باشید.

3. بازدید رنگ ماشین

یکی از نشانه های اصلی برای تشخیص آسیب بدنه خودرو ( تشخیص ماشین چپی ) ، رنگ خودرو است. افرادی که مهارت خوبی در این زمینه دارد فقط بوسیله بازدید رنگ اطلاعات کاملی از بدنه خودرو بدست می آورند. در حادثه چپ شدن خودرو به‌جز سقف به سایر قسمت های بدنه خودرو هم آسیب وارد می شود. تشخیص این قضیه به کمک چشم امکان پذیر است. اگر قسمتی از خودرو رنگ شده باشد تفاوت رنگ به خوبی مشخص است. همچنین به کمک دستگاه تشخیص رنگ ( تستر رنگ دیجیتال ) می توان رنگ خودرو را مورد کارشناسی قرار داد. با بدست آمدن ضخامت رنگ خودرو به وسیله دستگاه ضخامت سنج دیجیتال و مقایسه قسمت های رنگ شده با قسمت های فابریک می توان به راحتی قطعات رنگ شده را تشخیص داد.

4. بازدید ستون ماشین

در اثر چپ شدن ماشین پس از سقف ماشین ، ستون ها بیشترین آسیب را می بینند. بازدید ستون ها از این جهت مهم است که امکان تعویض ستون وجود ندارد. بنابراین تنها راه ترمیم ( صافکاری و نقاشی ) ستون است اما این کار در ستون ماشین کاری بسیار سخت است و معمولا آثار صافکاری به جا می ماند. خطوط و درزهایی که در کارخانه روی ستون ماشین ایجاد شده امکان بازیابی ندارند و در کل امکان ترمیم ستون با ظاهری فابریک وجود ندارد.

5. بازدید سایر قطعات ماشین

به جز سقف در هنگام تصادف منجر به چپ شدگی ماشین سایر قطعات بدنه مانند کاپوت ، درب ها و گلگیر صدمه می بینند. کاپوت جزو قطعاتی است که ترمیم و سالم درآوردن آن بسیار سخت است. در صورت تعویض شدن کاپوت هم ترفندهایی وجود دارد که بتوان قطعه فابریک را از قطعات شرکتی تشخیص داد و در صورت اطلاع می توانید به راحتی متوجه شوید. همچنین داشبورد نیز بر اثر تصادف شدید تعمیر و یا تعویض می شود. همچنین شیشه و چراغ خودرو هنگام تصادفات شدید شکسته و تعویض می شود ، با بررسی تعویض شدگی شیشه و چراغها می توان احتمال به چپی بودن خودرو داد.

6. بازدید پیچ و پرچ ماشین

یکی از نشانه هایی که بسیاری از کارشناسان از طریق آن اطلاعات زیادی از وضعیت خودرو بدست می آورند وضعیت پیچ و پرچ های داخل خودرو است. این نشانه ها شامل خوردگی و زنگ زدگی پیچها است که می تواند به دلیل باز شدن با تعویض شدن قطعه باشد. طبیعی نبودن پرچ ها و ظاهر متفاوت آنها با پرچهای فابریک کارخانه نشانه تصادفات خودرو است. همچنین یکی دیگر از این نشانه ها صداهای داخل اتاق خودرو است.

قطعه استوک چیست؟

قطعه استوک در واقع قطعه فابریکی است که از روی یک خودرو دست دوم باز شده و روی خودرو تصادفی بسته شده است. تشخیص قطعه استوک بسیار سخت بوده و باید مهارت کارشناسی خودرو داشته باشید. از نشانه هایی که می توان قطعه استوک را تشخیص داد شامل تفاوت نوع پاشش رنگ ، تفاوت رنگ قطعات فابریک و تعویضی ، تفاوت در آرایش موم ، تفاوت زیرساخت موم ، ایرادات مونتاژ ، ضربات وارده به اطراف قطعه تعویض شده و تفاوت ضخامت رنگ در دستگاه ضخامت سنج دیجیتال است.

بررسی دانه رنگ و پاشش یکنواخت رنگ روی لولا و قطعه که اگر قطعه فابریک و مال خود اتاق باشد باید دانه رنگ و نحوه پاشش رنگ بر روی لولا و قطعه یکسان و یکنواخت باشد.️ بررسی آثار آچار خوردگی برروی پیچ و مهره های قطعه است که البته همیشه آثار آچار خوردگی برروی پیچ ها دلیل بر تعویضی بودن قطعه نیست و گاهی برای تنظیم و رگلاژ قطعات پیچ و مهره ها دچار آچار خوردگی می‌شوند. بررسی هر دو لولا بر روی قطعات ، یعنی هم لولای متصل به قطعه بررسی گردد و هم لولا متصل به اتاق خودرو بررسی شود زیرا در برخی مواقع قطعات از لولای متصل به اتاق خودرو تعویض میشوند و این در حالی است که در کارشناسی خودرو معمولا لولای متصل به قطعه مورد بررسی قرار میگیرد.️ مورد بعدی بررسی استر لولا و قطعه است که باید مورد مقایسه قرار گیرد و در خودروهایی که قطعه فابریک باشد وتعویض نشده باشد استر زیر کار لولا باید با استر زیر کار بدنه و قطعه یکی باشد و اگر این استر فرق داشت یکی از دلایل تعویض قطعه می‌باشد.

باید توجه داشت در بعضی مواقع افراد اقدام به تعویض یک قطعه از بدنه خودرو می‌کنند. اما برای گمراه کردن کارشناس روی لولا و محل اتصال قطعه به اتاق را رنگ آمیزی می‌نمایند تا رنگ آن نواحی یکدست به نظر برسد. بنابراین حتما در هنگام بررسی رنگ لولا دقت کنید که آن قسمتها مجدد رنگ آمیزی نشده باشد.

پیشنهاد ویژه

حتما در زمان خرید خودرو به نشانه های گفته شده در مقاله بالا دقت کنید. تشخیص برخی از موارد به معلومات ، تجربه و مهارت در زمینه کارشناسی خودرو دارد. مخصوصا به منظور تشخیص ماشین چپی نیاز به دانش کارشناسی ماشین است. پیشنهاد ما به افرادی که در زمینه خرید و فروش خودرو مجرب نیستند این است که در زمان خرید خودرو حتما از کارشناسی خودرو استفاده نمایند. زیرا خرید ماشین تصادفی و مخصوصا چپی به جز ضرر مالی ، امنیت سرنشینان ماشین را تهدید خواهد کرد.

همچنین افرادی که به کسب اطلاعات در زمینه معاملات خودرو و کارشناسی خودرو علاقه مند هستند پیشنهاد ما شرکت در دوره تخصصی کارشناسی خودرو است. شما عزیزان می تواند با شرکت در فقط یک دوره آموزشی صفرتاصد کارشناسی خودرو در زمینه کارشناسی رنگ ، بدنه ، فنی و موتور خودرو اطلاعات کاملی دریافت نمایید. آموزش کارشناسی اصولی بدون دستگاه و همچنین آموزش کارشناسی عملی با دستگاه ضخامت سنج و تستر آهنربایی در طول دوره آموزشی کارشناسی به شما امکان ورود به بازار کار را خواهد داد. در کلاس کارشناسی تشخیص رنگ همچنین تشخیص اتاق تعویض شده یا اتاق دو تکه شده ( بوسیله کد شاسی ) ، شاسی خوردگی ، قطعات تعویضی و استوک ، رنگ ، آبرنگ و بتونه شدگی بدنه خودرو آموزش داده می شود. همچنین آموزش عملی دستگاه دیاگ ، تشخیص کیلومتر خودرو و تست های فنی نیز در طول کلاس آموزش داده خواهد شد. همچنین روش نوشتن قولنامه ماشین و میزان دستمزد آن نیز به کارآموزان آموزش داده می شود. به منظور اطلاع از زمان برگزاری کلاس و سایر مزایای کلاسهای آموزشگاه حرفه آموزان می توانید روی کلمه تماس با آموزشگاه کلیک نمایید.

آخرین دیدگاه و 1 دیدگاه دیگر نیاز به تایید دارند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.