در این مقاله توضیحات جامع در مورد افت قیمت ماشین داده شده است.

با مطالعه این مقاله از نحوه تعیین میزان افت قیمت ماشین اطلاعات کاملی کسب خواهید کرد.

تعیین افت قیمت ماشین

در کشور ما خودرو همواره کالایی با ارزش بوده است. تولید و واردات محدود خودرو باعث شده تقاضا بیشتر از عرضه خودرو باشد. همین مسئله باعث بالا رفتن قیمت خودرو و تمایل برای خرید ماشین کارکرده شده است. تعیین قیمت دقیق ماشین دست دوم کار آسانی نیست و به صورت سنتی عواملی تعیین شده تا از طریق آنها بتوان افت قیمت ماشین را مشخص کرد. برای مثال خودرو که دچار تصادف شده است قطعا قیمت کمتری نسبت به مدل سالم خود دارد یا خودرو که مشکلات فنی دارد به علت هزینه بر بودن تعمیرات باید از قیمت آن کاسته شود. برخی موارد مانند سابقه بیمه نیز در گذشته روی قیمت خودرو تاثیر گذار بود که به دلیل تغییر قانون بیمه و حساب شدن سابقه بیمه برای مالک به جای خودرو این مورد حذف شده است.

مواردی که روی افت قیمت خودرو تاثیر می گذارد

1_ مدل ماشین

یکی از عوامل تاثیرگذار در نحوه محاسبه افت قیمت خودرو در هر سال مدل آن است. هر چقدر عمر خودرویی بیشتر باشد میزان افت قیمت آن هم بیشتر می شود. برای مثال اگر فقط یک سال از خرید خودرو گذشته باشد درصد افت قیمت آن نسبت به خودرویی که دو ، سه و چهار سال از عمر آن می‌گذرد کمتر خواهد بود. بعد از چند سال افت قیمت به خاطر مدل خودرو دیگر تاثیر چندانی ندارد. اما گاهی نیز بنابر شایعات بر اساس نوع ساخت در کارخانه مدل قدیمی تر بهتر از مدل جدید معرفی می شود که باعث کاهش افت قیمت خودرو می شود.

2_ کارکرد ماشین

میزان کارکرد ماشین روی ارزش گذاری آن تاثیر دارد. هرچه کارکرد ماشین کیلومتر بالاتری داشته باش،‌ افت قیمت هم بیشتر خواهد شد. افت قیمت برای ماشینهای پرکار زیاد است. میزان کارکرد خودرو در سال باید حدود 15 الی 20 هزار کیلومتر باشد. در صورتی که میزان کارکرد سالیانه از این میزان بیشتر باشد افت قیمت تعیین شده بیشتر می شود. البته گاهی سودجویان اقدام به کاهش عدد کیلومترشمار خودرو می کنند تا بتوانند خودرو را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. اما می توان با استفاده از روشهایی به کم شدن کیلومتر کارکرد ماشین پی برد. اگر صندلی‌ها ، فرمان ، دنده یا هر بخش دیگر خودرو بسیار کهنه باشند یا دست‌کم همخوانی خاصی با عدد کیلومترشمار نداشته باشند می‌توانید حدس‌هایی درباره حقیقی‌بودن عدد کیلومتر بزنید. البته این مورد هم قطعی نیست و شاید اشتباه کنید، ولی باز دانستن این نکته می‌تواند هوشیاری‌تان را بالا ببرد و شاید در جایی به دردتان بخورد.

3_ سلامت شاسی و بدنه ماشین

به لحاظ ایمنی خودرو سلامت شاسی و ستون خودرو بسیار مهم است. تصادفات باعث افت کیفیت و ایمنی ماشین می شود درنتیجه خودرو دچار افت قیمت می شود. شاسی خوردگی و چپ شدن ماشین افت قیمت شدیدی به وجود می‌آورد. رنگ‌شدگی یک ماشین ارزش آن را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در زمینه رنگ‌شدگی هم تنوع وجود دارد. یعنی اگر بعضی از بخش‌های خودرو رنگ شوند افت قیمت بیشتر خواهد بود. دقت کنید که میزان افت قیمت در خودرو کاپوت رنگ شده بیشتر از خودروی صندوق رنگ شده است. همچنین خودرویی که درب آن رنگ شده باشد افت قیمت بیشتری نسبت به خودرویی که گلگیر رنگ شده است خواهد داشت.

4_ سلامت فنی ماشین

خرید ماشینی که ایرادات فنی دارد برای هیچکس قابل قبول نیست. این ایرادات به دلیل زمانبر بودن تعمیرات و همچنین هزینه بالا اجرای آن باعث افت قیمت ماشین می شود. ایرادات فنی می تواند مانند روغن سوزی ، مشکلات سیستم برقی یا سیستم ترمز باشد که افت قیمت متفاوتی دارند.

5_ سلامت آپشن ها

آپشن‌ها یا همان امکانات و قطعات اضافه رفاهی که روی خودروهای مختلف نصب می‌شود، باعث افزایش قیمت خودرو در هنگام فروش می‌شوند. البته شرط دارد؛ این آپشن‌های اضافی که خود فروشنده یا کارخانه روی خودرو گذاشته باید کاملا سالم باشند تا بتوانند قیمت خودرو را بالا ببرند. اگر با خودرویی روبه‌رو باشید که آپشن‌هایی خراب و نامطلوب دارد، باز هم شاهد افت قیمت خواهید بود.

پیشنهاد ویژه

همان‌طور که گفته شد عوامل مختلفی در افت قیمت خودرو نقش دارند. با این تفاسیر روند محاسبه افت قیمت خودرو کار پیچیده‌ای خواهد بود. در زمان خرید خودرو کارکرده برای محاسبه افت قیمت ماشین می توانید از کارشناسان خودرو کمک بگیرید. همچنین نرم‌افزارهایی برای برآورد افت قیمت خودرو طراحی شده است. در زمان خرید خودرو دست دوم به شرایطی مانند چپی بودن ، اتاق تعویض و شاسی خوردگی بیشتر دقت کنید. حتما پیش از اقدام به خرید ، مدارک خودرو شامل کارت و برگ سبز خودرو را بررسی کنید. شماره موتور و شماره بدنه حک شده بر روی ماشین را با شماره ثبت شده در کارت و برگ سبز ماشین مقایسه کنید. خرید خودرو کارکرده یا تصادفی می تواند به صرفه باشد در صورتی که در زمان خرید خودرو از لحاظ سلامت بدنه و فنی کارشناسی شود.

افرادی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در زمینه معاملات خودرو و کارشناسی خودرو علاقه مند هستند پیشنهاد ما شرکت در کلاس آموزش کارشناسی اتومبیل است. شما عزیزان می تواند با شرکت در فقط یک دوره کارشناسی تشخیص رنگ اتومبیل در زمینه کارشناسی رنگ ، بدنه ، فنی و موتور خودرو اطلاعات کاملی دریافت نمایید. آموزش کارشناسی اصولی بدون دستگاه و همچنین آموزش کارشناسی عملی با دستگاه ضخامت سنج و تستر آهنربایی در طول دوره آموزشی کارشناسی اتومبیل به شما امکان ورود به بازار کار را خواهد داد. در کلاس کارشناسی تشخیص رنگ همچنین تشخیص اتاق تعویضی بودن خودرو ( شماره بدنه ) ، شاسی خوردگی ، قطعات تعویضی و استوک ، رنگ ، آبرنگ و بتونه شدگی بدنه خودرو آموزش داده می شود. همچنین آموزش تخصصی دستگاه دیاگ ، تشخیص کیلومتر واقعی خودرو ، تست های فنی و طریقه نگارش قولنامه ماشین نیز در طول کلاس آموزش داده خواهد شد. به منظور اطلاع از زمان برگزاری کلاس و سایر مزایای کلاسهای آموزشگاه حرفه آموزان می توانید با تیم پشتیبانی تماس حاصل نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.